-Atopisk någon?-

2009-05-26 @ 21:01:22

Imorse fick jag en efterlängtad sovmorgon, dock inte ostört som jag hoppats på.
Läkaren tatiana ringde kl 9 för å medela provsvaren, Mjöl, Soya och pälsdjur var negativt till min stora glädje,
Nu slipper vi ta ställning till vad vi skulle göra med älskade lilla bean om hon visade sig vara allergisk.
Däremot trodde hon att Jonna har Atopiska eksem.
De är ett helt nytt ord för mig så jag ska sätta mig senare och goggla info, men de lillan hon sa var iaf att Jonna producerar för mycket antikroppar och därför får eksem utan anledning.
Sånt växer bort med tiden, så vi får hoppas på de.

Igår var lillan så där sommar fräch med rosa Pike tröja, leggings och en super söt solhatt som kom från morfar.
hon var lika söt som glassen hon fick smaka.





Efter ett samtal med dietisten igår på stan fick jag även tipsen att låta jonna äta mesta maten själv och ge henne maten vi äter med mindre kryddor,
Så otur för mig åt mig rallarfärs (köttfärsås med vita bönor) till middag,
sagt och gjort lillan fick en tallrik och åt själv, tack och lov var hon bara i blöja.




De var inte lika roligt å äta som å grisa som ni ser hehe men kul hade hon iaf tills hon gnuggade ögonen och de började svida.
Liten är inte alltid smartast heheh

På söndag är de morsdag, min första morsdag, jag hoppas min älskade har planerat nått specielt då han både fick tårta och present på farsdag.
Lördag hade vi tänkt iaf fara till lule och plantera en blomma på graven mammas så jag visar att jag iaf inte glömt bort henne.
Hon är ju trots allt min mor även om hon inte kan vara här med mig idag.
Före de blir de nog första loppisen, dock nu på Nolia då badhusparken är stäng hela sommaren för renovering.
Hoppas de blir kul iaf.

Slänger in en extra bild på Jonna och Gudfar Ligge (partik) historiskt nog fick han hålla henne nu också.
Hon som normalt är så blyg enbart för han


Kommentarer
Postat av: Berecca

haha så duktig hon var på att äta själv :P

lite mer städande för dig då :)

så snygg du är på bilden, hon har verkligen dina stora vackra ögon :)



Ugug!

2009-05-26 @ 21:12:25
URL: http://bereccca.blogg.se/
Postat av: Ancha

Hejsan! Nu måste ja komentera när du skriver om atopisk.

Min dotter har sen några år haft problem med sin ena fot som vart jätte torr med sprickor.

Vi har sprungit på vc ett antal ggr och testat olika salvor fram och tillbaka till sist var det en som sa att hon kan ha Atopisk vinterfot men jag tvekar då hon inte har blåsor och bara har det på en fot.

Är ju inte samma som din dotter har men visst är det jobbigt med dessa eksem.

Jag har inte fått komma med henne på barnkliniken ännu heller el vad de nu heter där i stan.

Oj, va de vart mycke. Men jag hoppas det snart blir bättre.

/Ancha

2009-05-27 @ 08:57:27
URL: http://www.contikki.zoomin.se
Postat av: sussi

Atopis eksem var första diagnosen Fredrik fick redan som 6 månders baby... I bland var han så dålig så han fjälla rent av. Fick även vinterfötter med sprickor. Men idag säger de att de han har beror på magen..när inte magen är som den ska så reagerar ju resten av kroppen. fick ni recept på någon bra salva :)?

2009-05-27 @ 10:23:37
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: sussi

haha..Kanoon att du låter henne äta själv! många matar ju sina barn så de får först lära sig på dagis äta. Jag brukade göra som du ta av barnen kläder sätta dom i matstolen sen fick de äta/Grylla :)

2009-05-27 @ 10:24:52
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: sussi

svar: Jag tror en dag komemr de visa sig vara något invärtes. Alla hennes symtom med mage osv är ju likadan som när F var liten.







































2009-05-27 @ 10:41:56
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: Ewe

Atopisk eksem har jag.. Det är inte så farligt alls. Man är torr, överallt, och får lätt eksem när man badat/diskat/solat.. Det bästa är att smörja in sig med Helosansalva. Det är både mjukgörande och antiflammatorisk.

Vid allvarligare problem brukar man få remiss till att åka till varmare breddgrader då det är som absolut jobbigast, dvs vinter.

Men innan man får göra en sådan resa är det mycket tid till spec. Hudläkare och så.

Atopisk eksem är ett samlingsnamn för flera olika jobbiga saker. Bl a (som jag har) psoriasis, allergier mot lite mat och mildare vatteneksem.



Men du behöver inte alls vara orolig. I de flesta och bästa fallen brukar det antingen "växa" bort, eller så får man en mildare grad. Om du undrar något får du gärna fråga, jag svarar gärna så gott jag kan. Kram Ewe

2009-05-28 @ 22:22:21
URL: http://qutak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!